19. november 2018

Matthew Driscoll har fået tildelt den danske hæderspris 2018

Matthew Driscoll, professor i norrøn filologi ved Københavns Universitet, vil blive tildelt Einar Hansens Forskningsfonds hæderspris 2018 som en anerkendelse af hans pionerarbejde inden for håndskriftstudier og digital humanities.

M. J. Driscoll teaching at the Digital Humanities Summer Institute in Victoria B.C.

Matthew Driscoll, som modtog sin doktorgrad fra Oxford University, har været tilknyttet Den Arnamagnæanske Samling (tidl. Det Arnamagnæanske Institut) siden 1995; han har også været tilknyttet som ekstern professor ved Université de Caen Normandie og Ulster University, og er adjungeret professorved Háskoli Íslands. Gennem de sidste tre årtier er Matthew Driscoll blevet en ledende international figur inden for håndskriftstudier og har været særligt betydningsfuld inden for udbredelsen af materiel filologi. Gennem sit langvarige engagement i arbejdet med Text Encoding Initiative har han været med til at udvikle standarder forden elektroniske beskrivelse og transskribering af primære kilder.

Ved offentliggørelsen af prisen skrev Einar Hansens Forskningsfond: ”I centrum for Matthew Driscolls arbejde finder man den norrøne filologiske tradition, gennem hundredvis af år fokus for humanistisk forskning i Danmark. Men lige så central er den massive innovation i løbet af de seneste år: overgangen til digitale metoder inden for forskning og dissemination. På dette område har han været en pioner og er en ledende international autoritet.”

Læs mere på Einar Hansens Forskningsfonds hjemmeside.