22. marts 2019

Et kæmpe fund I Den Arnamagnæanske Samling

AM 377 fol. er et af de registerbind, som blev produceret over en bogsamling tilhørende Hernando Colón.

Den Arnamagnæanske Håndskriftsamling er nok bedst kendt for de mange islandske håndskrifter, der udgør ca. tre fjerdedele af samlingen, samt de mange betydningsfulde danske, norske og svenske håndskrifter, men Håndskriftsamlingen indeholder også omkring 100 håndskrifter fra det kontinentale Europa. Mindst 22 af disse er spanske – forstået på den måde, at de indeholder tekster på spansk og/eller latin og blev skrevet i Spanien eller af spaniere i Italien.

Selvom enkelte af disse længe har været anset som værende af stor betydning, har de spanske håndskrifter generelt ikke fået samme opmærksomhed som de islandske eller øvrige nordiske håndskrifter i samlingen. Dette ser dog ud til at være ved at ændre sig. I de senere år har flere spanske forskere besøgt samlingen, hvilket har ført til udgivelsen af flere vigtige værker, der bruger de Arnamagnæanske håndskrifter.

Portræt af Hernando Colón (1488-1539).

For nyligt gjorde man den store opdagelse, at et af håndskrifterne i samlingen, AM 377 fol., en kæmpe bog på næsten 2000 sider, er et af de registerbind, som blev produceret over en bogsamling tilhørende Hernando Colón (1488–1539), søn af den berømte opdagelsesrejsende Christoffer Columbus. Colón’s bibliotek var et af de største i Europa og indeholdt omkring 15.000 bøger samt en omfattende samling tidlige kobberstik. For at holde styr på sin samling udviklede Colón et avanceret katalogiseringssystem – og lagde på sin vis grundstenen til moderne bibliotekskundskab. Der var i alt 16 registerbind; 14 af disse findes i Biblioteca Colombina i Sevilla sammen med resten af Colóns bogsamling. Man troede, at de sidste to bind var gået tabt, men det ser ud til, at et af dem endte i Arne Magnussons samling.

Det vides ikke helt, hvordan dette er gået til. I det hele taget vides der meget lidt om disse spanske håndskrifters proveniens. De fleste af dem lader til at stamme fra en relativt lille gruppe lærde aristokrater i slutningen af 1500- og starten af 1600-tallet. Colóns register ser f.eks. ud til at have tilhørt Gaspar de Guzmán, Hertug af Olivares (1587-1645) og sammen med en række andre spanske håndskrifter at være kommet til Danmark med Cornelius Lerche (1615-1681), en dansk adelig og embedsmand, der arbejdede som ambassadør ved det spanske hof. Der skal dog flere undersøgelser til, før noget kan siges om dette med sikkerhed.

Fra den 26. til den 28. marts besøges Den Arnamagnæanske Samling af Dr. Edward Wilson-Lee fra Cambridge University, som har skrevet en ny biografi om Hernando Colón, og hans kollega Prof. José María Pérez Fernández fra Universidad de Granada, sammen med hvem han er ved at forberede en dybtgående undersøgelse af Colóns bogsamling. Der holdes et kort seminar om Colón-håndskriftet, AM 377 fol., og nogle af de øvrige spanske håndskrifter i den Arnamagnæanske Samling onsdag den 27. marts kl 15 i samlingens seminarrum (27.2.23). Alle interesserede er velkomne.

For nærmere information venligst kontakt M. J. Driscoll.