3. december 2018

Guðmundar saga B er udkommet

Del 2 af Guðmundar sögur biskups (Sagaerne af Biskoppen Gudmund) er netop udkommet i Editiones Arnamagnæanæ. Udgaven, der blev påbegyndt af Stefán Karlsson, som døde inden han kunne færdiggøre arbejdet, udkom på hans 90-årsfødselsdag den 2. december 2018.

Stefán var i mange år ansat ved Københavns Universitet og Den Arnamagnæanske Samling, før han flyttede til Island i 1970, hvor han blev ansat ved søsterinstituttet i Reykjavík. Fra 1990-1994 var han institutleder for søsterinstituttet. Efter at Stefán flyttede til Island, var han en kær og hyppig gæst i København. Han døde fra sin udgave under et forskningsophold i København den 2. maj 2006. Stefán var en mester i at læse håndskrifter, og derfor er håndskriftlæseværelset i bygning 27 opkaldt efter ham, Stefánsstofa, til hans minde.

Magnús Hauksson, lektor ved Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, overtog udgivelsen efter Stefán. Siden 2016 har han sammen med Gottskálk Jensson, lektor ved Københavns Universitet, der på vegne af Den Arnamagnæanske Kommission har været redaktør på udgivelsen, og Florian Grammel, som har ombrudt teksten og stået for layoutet, arbejdet ihærdigt på udgaven, der nu kan se dagens lys.