19. november 2018

Annette Lassen har fået tildelt Forskningsprisen 2018

Annette Lassen, lektor ved Københavns Universitet, vil blive tildelt Einar Hansens  Forskningsfonds pris 2018 for sin forskning i islandsk middelalderlitteratur og dens overlevering.

Annette Lassen modtog sin ph.d. fra Københavns Universitet i 2006 med en afhandling om repræsentationer af den nordiske hedenske gud Odin i norrøne/islandske tekster og Saxos Gesta Danorum. Efter at have undervist i dansk på Háskoli Íslands vendte Annette Lassen tilbage til København i 2009 og begyndte som adjunkt, senere lektor, ved Det Arnamagnæanske Institut på Københavns Universitet.

Gennem de sidste par år har Annette Lassen været drivkraften bag oversættelsen af de islandske sagaer til dansk, som er blevet hyldet ikke blot for kvaliteten af oversættelserne, men også for at gøre sagalitteraturen tilgængelig for den næste generation af læsere, som ønsker at beskæftige sig med sagaerne i en forskningsmæssig sammenhæng. Den første af disse store oversættelsesprojekter redigeret af Annette Lassen var Islændingesagaerne i en samling bestående af fem bind, som blev udgivet i 2014. Siden 2016 har udgivelsen af det andet projekt, en samling af oldtidssagaerne, været undervejs; i alt vil der blive udgivet otte bind.

Læs mere på Einar Hansens Forskningsfonds hjemmeside.