21. februar 2019

Ny Marie Skłodowska Curie-stipendiat hos Den Arnamagnæanske Samling

Forskning

Den irske forsker Peadar Ó Muircheartaigh har fået tildelt et Marie Skłodowska Curie-stipendium.

Peadar underviser i Keltiske Studier ved University of Aberystwyth i Wales; han har førhen undervist i keltisk ved University of Glasgow 2011–12 og har haft et forskningsstipendium hos Dublin Institute for Advanced Studies i 2017–18. Han er uddannet i irsk og keltiske studier ved National University of Ireland i Galway og University of Edinburgh. Hans forskningsfelt er de gæliske sprog generelt samt i det lange 18. århundrede på tværs af den gæliske verden, der dækker aspekter af intellektuel kultur, håndskrifter, teksthistorie og -transmission og ankomsten af antikvarisme.

Fra efteråret 2020 vil Peadar være tilknyttet Den Arnamagnæanske Samling, hvor han under vejledning af Professor Matthew Driscoll vil undersøge dansk-islandske Grímur Thorkelins (1752–1829) forskningsvirksomhed. Thorkelin rejste i fem år rundt i Storbritannien og Irland, understøttet af den danske stat, og søgte efter kilder til dansk og skandinavisk historie. Hans arbejde med engelsk og forskning udi engelsk sproghistorie er velkendt – han ”opdagede” og lavede senere en udgave af det angelsaksiske helteepos Beowulf. Mindre kendt er dog hans betydningsfulde samling gæliske håndskrifter og bøger, som nu findes i Det Kongelige Bibliotek i København, og hans virke som mæcen for gælisk håndskriftsproduktion og deltager i gælisk bogkultur i forbindelse med ophold i Irland, Skotland og på Isle of Man.

Peadars project vil bruge Thorkelins litterære virke i de Britiske Øer og Irland som en indgangsvinkel til det gæliske ”Republic of Letters” (Respublica literaria) i Irland, Skotland og på Isle of Man.  I hvert land satte Thorkelins forskning ham i kontakt med forskellige grupper af lærde, hvis politiske, kulturelle og sociale dagsorden dikterede, hvilke tekster de interesserede sig for og videregav til Thorkelin. På sin vis fungerede Thorkelin som en vigtig og unik kanal mellem disse grupper af forskere og antikvarer i en skelsættende periode i irsk og skotsk national og kulturel identitet.

Den Arnamagnæanske Samling har tidligere haft meget held med at tiltrække Marie Skłodowska Curie-stipendiater fra hele verdenen, som har beriget arbejdet på Samlingen ved deres internationale perspektiv, og hvis forskningsfelter har suppleret forskningen i håndskriftssamlingen på bedste vis. Vi glæder os derfor meget til samarbejdet med Peadar og ser frem til at følge med i hans resultater.