9. november 2018

Billeder af Håndskrifter i NorS' Digitalesamlinger

Digitalisering

Foruden Den Arnamagnæanske Håndskriftsamling rummer Den Arnamagnæanske Samling også en af de største samlinger af fotografier af nordiske håndskrifter. Omkring 1,2 millioner fotografier findes af alle de håndskrifter, som blev udleveret til Island, samt ca. 700 håndskrifter, som forbliver i Danmark, og ikke mindst alle islandske middelalderlige håndskrifter i andre samlinger såsom Harvard, Oxford, Stockholm, Oslo, Vatikanet og mange flere.

Digitaliseringsprojekt 2016-2018

I december 2016 ansatte Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS) 15 studenter og en fuldtidsansat videnskabelig assistent til et digitaliseringsprojekt, der omfattede størstedelen af instituttets arkivmateriale, med henblik på at gøre dette tilgængeligt på nettet. Den 31. oktober 2018 lanceredes den første version af onlineinterfacet (Digitale Samlinger), hvor man kan tilgå ca. 6 millioner billeder af håndskrifter, kort, kataloger og ordbogsmateriale.

AM 29 h fol. (Digitalesamlinger)

Foruden Den Arnamagnæanske Håndskriftsamling rummer Den Arnamagnæanske Samling også en af de største samlinger af fotografier af nordiske håndskrifter. Omkring 1,2 millioner fotografier findes af alle de håndskrifter, som blev udleveret til Island, samt nogle håndskrifter som forbliver i Danmark, og ikke mindst mange islandske middelalderlige håndskrifter i andre samlinger såsom Harvard, Oxford, Stockholm, Oslo, Vatikanet og mange flere er nu digitaliserede. På grund af ophavsretlige forhold vil disse fotografier ikke i første omgang blive gjort tilgængelige på nettet, men alle fotografier af håndskrifter i Den Arnamagnæanske Håndskriftsamling (både i Reykjavík og i København) er nu tilgængelige online, inklusiv håndskrifter i Rasks samling, Kriegers samling Kriegers samling og Accessoria-samlingen og enkelte billeder af forskellige håndskrifter før, under og efter konservering. Databasen er fortsat under opbygning, og der vil derfor komme yderligere informationer løbende.

Fotografierne af de arnamagnæanske håndskrifter blev taget i perioden 1956-2010 af Den Arnamagnæanske Samlings fotografer og er under CC-BY licens. Vores fotograf arbejder for tiden på at lave nye digitale optagelser af håndskrifterne i København, og disse bliver løbende offentliggjort i vores online-katalog.

Bogryg (Digitalesamlinger)Bogryg (Digitalesamlinger)